The Bitmap Brothers: Universe
Knjiga je o poznatim UK developerima iz zlatnog doba Amige. Slucajno sam naletio na kratki osvrt na jednom sajtu pred cca 2 tjedna kada je knjiga izasla, i posto su mi ovo jedni od najdrazih devova toga doba (The Chaos Engine mi je bas vrh igra) odlucio sam ju narucit. Nije bas ni jeftina, 30 funti je knjiga, plus jos 7 postarina. Dosla je super zapakirana, u kartonu, pa u najlonu sa mjehuricima, pa jos sa plasticnim stitnicima za rubove (da se ne saviju u transportu) i onda jos u celofanu !
Knjiga je sva u plavicasto-ljubicastom tonu, kao da je pisana kemijskom olovkom jer su se time ocito sluzili njihovi crtaci (Dan Malone i Mark Coleman) u svom vrlo prepoznatljivom stilu. Knjiga govori o samim pocetcima studija sve do njegovog zatvaranja 2004-e godine. Sve o tome kako je covijek koji je radio kao prodavac u trg centru, jednog dana odlucio osnovat svoj studio za izradu igara sa jos dvojicom kolega. I tada su krenuli hitovi... Speedball, Xenon, Cadaver, Xenon 2: Megablast, Speedbal 2: Burtal Deluxe, The Chaos Engine, Gods, Magic Pockets, Z, The Chaos Engine 2...
Igre su im sve redom dobivale 90%+ u tadasnjim gaming casopisima.
Bili su jedni od prvih u gaming svijetu koji su ubacili licenciranu muziku tadasnjih izvodjaca u igre! Sve igre su im imale prekrasnu grafiku i odlicnu igrivost. A oni su bili buntovnici gaming svijeta. Knjiga kaze kako u njihovom studiju nije bilo pritska na radnike ili ''bracu'' kako se oni sami oslovljavaju (Brothers), svako je radio sto je htio. Neki su dobili potpunu slobodu da izrade igre po svom gustu, svoj ''dream project''. Primjer toga je npr Gods koje plod umjetnika/crtaca Mark Coleman-a.
Uglavnom su radili igre za Amigu, pa poslije portali na ostale platforme. Vec u doba SNES-a i Mega Drive-a posao im je postao znatno tezi. Pricaju o tome kako uopce nisi bili konkuretni Japanciam i Amerikancima koji su imali enormno vece budzete i broj zaposlenih. U doba Playstationa jos im je teze i izrada igara se jako usporila, nije im vise trebalo cca 8 mjeseci za 1 igru nego 1-2 godine. Izdavaci ih odbijaju, i tu sve lagano pocinje ici ka rasulu, nema vise onog lezernog stava, presing je sve veci, iz studija odlaze kljucni ljudi i 2004-e (2003-e su izdali svoju posljednju igru) se studio zatvara.
Kraj knjige nam govori o tome gdje ko radi u danasnje doba (osnivac Mike Montgomery npr radi u Slighlty Mad Studios-Project CARS), i govori o djeci Bitmapa (''The Bitmap Kids''). Tj o poznatim developerima na koje su BB utjecali, pa se tako spominje dovjac iz Dennaton Games-a (odlican Hotline Miami) koji kako sami kazu obozavaju BB i Tetsuya Mizuguchi iz Sege (Sega Rally Championship, Rez, Lumines... ) koji kaze da nije mogao vjerovat da je Xenon 2 europski schmup i da je toliko bio napredniji od Japanskih (Japanci su bili vodeci proizvodjaci schmupova toga doba)!
Knjiga je stvarno odlicna, mozda sam ja malo subjektivan posto obozavam ove developere i puno toga vezanog uz Amigu, pa sam zato odlucio i napisat malo kraci sinopsis/rivju knjige. Ima 360 stranic, od toga ima jako puno screenshotova iz samih igara koji su prinatni onako kako se vide na CRT televizorima/monitorima jer su igre tako zamiljenje i radjene. Od toga efektivno ima kakvih 100injak stranica teksta koji je odlicno napisan i u nijednom trenutku nije dosadan, ima puno sitnica, a opet knjiga neide u neznam kakve tehnicke i slicne detalje. Svakako preporuka za ljubitelje igara.
A ja sam si jos od iste izdavacke kuce narucio i knjigu Sensible Software 1986-1999 (Sensible Soccer serijal, Cannnon Fodder, Sensible Golf...) koji imaju vrlo slicnu povijest kao i BB, a i osnivaci oba studija su jako dobri prijatelji.
Htio sam jos narucit i hvaljenu knjigu o Mega Drive-u od istog izdavaca ali je rasprodana a oni jos razmisljaju da je ponovno printaju. Narucio sam i Amiga: The Visual Compendium, pa kada mi dodju te dve knjige (i procitam ih), napisem nesto slicno
BTW, TBB:Universe je printana u HR
I ima jednu malu greskicu koja mi nije sjela...izmedju ostalog se spominje kako su BB-ovci priv implementirali nemogucu tezinu u igru koja bi se piratizirala (Gods, prvi boss bi postao gotovo nemoguc za prijec). I onda se u kontekstu toga spominje Croteam i ista fora u Serious Sam 3 sa skoriponom... A kao objasnjenje pise da je Croetam poznati Poljski studio
Za kraj evo jos jedan odlican video koji ukratko opisuje gotovo sve igre The Bitmap Brothersa:
http://youtu.be/HP5cH0C0Pic