HCL.HR

Igrama kroz prošlost: od kasnog srednjeg vijeka do modernog doba

Boris Koroušić prije 1 dan   •   13 komentara


Možemo li kroz igre proživjeti povijest ljudskog roda, ili ju barem malo pobliže upoznati? U novoj seriji članaka postavljamo upravo takvo pitanje – u ime znanosti, a i širenja svijesti o igrama s povijesnim temama i okruženjima.

Što je nastalo prije: kokoš ili jaje? Je li prvo došla potreba za snimanjem ili za učitavanjem? Vjerojatno nikada nećemo saznati ultimativan odgovor, no kroz igre preporučene u ovim tekstovima pokušavamo dokazati da se preko njih može naučiti nešto o ljudskoj prošlosti. Ako kronološki poredamo igre u povijesnim okruženjima, možemo stvoriti itekako solidnu sliku prošlosti čovječanstva. Naravno, većinom su to igre ratne tematike, ne samo zato što bi u suprotnom bilo dosadno, nego je nažalost i dobar odraz ratovima prožete negdašnjice.

Prošlim tekstom prevalili smo dug put od velikih reptila do ranog srednjeg vijeka, a u ovome nastavljamo prema erama velikih istraživanja i znanstvenih otkrića.

KASNO SREDNJOVJEKOVLJE

Kažu da je noć najmračnija tik pred zoru. 14. stoljeće karakterizirale su tako brojne pošasti raznih bolesti u Europi, onu najveću opasnost predstavljala je naravno kuga. Ovu smrtonosnu bolest pospješivali su slabi higijenski uvjeti i brojni štakori, koji su poslužili kao poslanici crne smrti. A Plague Tale igre (Innocence i Requiem) njihovu ulogu dodatno naglašavaju do nerealnih razina, ali će vam stoga tematika sigurno ostati ugravirana u pamćenje.

Iduće stoljeće otvorio bih jednom igrom za boeme. Kingdom Come: Deliverence i (nadolazeći nastavak) iznimno su realistične avanture iz prvog lica u kojoj smo barem po uvodnoj premisi mogli vidjeti kako braća mogu biti kraljevi različitih kraljevina, u doba kada to nimalo nije bilo čudno. Godine gospodnje 1403. ugarski kralj Sigismund napada Bohemiju želeći uzeti krunu brata svoga, a jadni Henry (po češki Jindrich) nađe se u centru zbivanja.

Dok su u ovo doba ostale europske zemlje radile ono što su radile i zadnjih par sto godina, krajem stoljeća apeninske i pirinejske nižu nova otkrića. Cristoforo Colombo financiran španjolskim prijestoljem isplovljava prema dalekoj Indiji, no vjerujući da će do nje doći idući prema zapadu. Doista dolazi do novoga kopna, no zapravo nehotice otkriva novi kontinent. Uskoro će španjolska i portugalska kruna masno financirati nove pohode i osvajanja novih kontinenata, a u Europu donose voće i povrće do tada nepoznato puku. Sve to možete doživjeti u svojevrsnom nastavku na serijal Crusader Kings (studija Paradox Interactive), naziva Europa Universalis, čiji je najnoviji nastavak (EU IV) izašao 2013. godine. Serijal je to koji počinje s 15. stoljećem i nastavlja se sve do 19. stoljeća.

Apeninski poluotok središte je novoga kulturno-umjetničkog pokreta zvanog renesansa, a ljepote renesansne Firence, Venecije itd. možemo upoznati preko slavnog ubojice iz sijena Ezija Auditorea u Assassin’s Creed 2 na smaku stoljeća, dok je nastavak Brotherhood smješten u papinski Rim par godina poslije, početkom 16. stoljeća. Ezia potom pratimo na putu za Carigrad, kojeg su još 1453. godine Osmanlije nazvali Istanbul.

Preko Ezia upoznajemo i Shao Jun, protagonisticu prvog AC platformerskog 2.5D spin-off serijala Chronicles. Kad smo već na dalekom istoku ostanimo uz iznimno dugi rat samuraja za titulu Shoguna koji je trajao uz prekide cijelo 16., uz pokoje desetljeće u 15. i 17. stoljeću. Vraćamo se Total War serijalu uz Total War: Shogun 1 i 2.

Vjerojatno jedini Ubisoftov strateški serijal Anno, fokusiran na ekonomiju i otkrivanje, također obuhvaća ovo razdoblje trima igrama: Anno 1404, Anno 1503: The New World i Anno 1602: Creation of a New World (svaka naredna je zapravo starija od one prethodne). Za kraj spomenimo i Pentiment, 2D detektivsku igru smještenu u Bavariju tijekom 16. stoljeća gdje veselom koloritu kontriraju mračni motivi ubojstva i zavjera.

Era istraživanja i industrijsko doba

Prije nego pažnju okrenem na zapad, spomenimo se kratko dalekoga istoka. Rat se u Japanu napokon smirio, Tokugawa obitelj je dobila šogunat i glasno zalupila vrata svim stranim nacijama. Fiktivna radnja Shadow Tactics: Blades of the Shogun igre smještena je tijekom tog postratnog razdoblja (17. stoljeće) a osobno mi slovi kao najdraža od tih taktičnih stealth strategija. Podžanr je to u kojem imate na raspolaganju šačicu operativaca kojima potiho onesposobljujete brojčano višestruko nadmoćnog protivnika. Ovdje konkretno istražujete zavjeru protiv samog shoguna.

Za to vrijeme Novi svijet je već u cijelosti pokoren, a nedvojbeno najveće carstvo ima Španjolska kruna, no 17. stoljeće predstavlja i pad njihove moći, a rast Engleske i Francuske krune, dvaju vječitih rivala. To stoljeće otvaramo s još jednim naslovom Anno serijala podnaslova 1701. Međutim, 18. stoljećem definitivno dominira Assassin’s Creed serijal. Piratske pjesme možete naučiti u odlično prihvaćenom Assassin’s Creed IV: Black Flag. U igru se povijesno uključujemo na samom kraju Rata za Španjolsko nasljeđe koji se proširio i na zapadne kolonije. Svjedočimo i kraju takozvanog zlatnog doba piratstva preko nestašnog Edwarda Kenwaya a njegove potomke upoznati ćemo u starijem Assassin’s Creedu 3.

Prije toga, kratki AC: Rogue pokazuje nam novi francusko-engleski (zapravo britanski, Velika Britanija nastala 1701.) rat tijekom 50-ih godina toga stoljeća a poseban je po tome što prvi put (za sada i jedini) igramo kao Templar, u tome vječitom sukobu Templara i Assassina. Dolazimo tako do spomenute trojke koja vas stavlja u čizme Edwardovog unuka odgojenog preko svoje majke u kulturi njenog autohtonog američkog naroda. Uzevši europsko ime, Connor se uplete u rat britanskih kolonija za neovisnost i stvaranje države koja će u budućnosti postati svjetska velesila. Ako vam nije dosta pirata zaplovite morima u Sid Meier’s PiratesSea Dogs ili Skull and Bones. Ne bih to bio ja da ne spomenem još koji Total War, pa sve ovo možete proživjeti i u Total War: Empire koji sadrži čitavo 18. stoljeće.

Francusko-englesko rivalstvo će me uvijek lijepo nasmijati. Iako je francuska kruna u zadnje vrijeme proživjela više poraza nego pobjeda, a konflikata je itekako bilo, čim su kolonije njihovih rivala izrazile želju za osamostaljenjem odmah su odlučili priskočiti u pomoć kako bi napakostili neprijatelju, tako dodatno mučeći ionako jadnu kasicu-prasicu. To je pokrenulo lavinu nabijenog nezadovoljstva francuskog puka a Europa je svjedočila do tada vjerojatno neviđeno brutalnoj revoluciji. Istu također možete vidjeti kroz oči Assassina, onog zvanog Arno u tehnički dosta isprozivanom, no atmosferom odličnom Assassin’s Cree: Unity.

U Unityu imamo prilike upoznati jednoga Korzikanca koji će osvojiti gotovo čitavu Europu te mnogobrojnim pobjedama na bojištu sramotiti svoje neprijatelje. Napoleonove podvige možemo ostvariti i u Total War: Napoleon, ili se pak hvalisati da smo mi ti koji su ga zaustavili. Putovanje 19. stoljećem nastavljamo kroz Paradoxove igre iz serijala Victoria (najnovija izašla 2022. godine) u kojima svjedočimo zlatnom dobu Ujedinjenog kraljevstva u njihovom standardno kompliciranom stilu. Viktorijansko doba možemo doživjeti i AC Syndicate, a modernizaciju do tada zatvorenog Japana preko ekspanzije za TW: Shogun 2 imena Fall of the Samurai.

Kraj istoga stoljeća na američkom zapadu obilježavaju kauboji i odmetnici, a divlji zapad možemo iskusiti na brojne načine: taktizirajući u igrama serijala Desperados: Wanted Dead or Alive (poput gore spomenutog Blades of the Shogun), napucavanjem u serijalu Call of Juarez, te naravno proživljavajući razne dogodovštine u Rockstarovom serijalu Red Dead Redemption (1 i 2). Za sve koji slučajno nisu zaigrali RDR 2, obavezno štivo, nikako ne propustiti. S prvim RDR-om (koji je nedavno doživio dugoočekivani PC port) zagazili smo i u nedavno 20. stoljeće, tik pred novo poglavlje ovoga teksta.

SVJETSKI RATOVI

Što se dogodi kada Europa doživi do tada neviđeni niz nacionalnog jedinstva i naboja? Sredinom i drugom polovicom 19. stoljeća brojne kraljevine su dobile novi, nacionalni štih, što je kod nekih značilo i želju za ujedinjenjem s kraljevstvima istog nacionalnog identiteta. Tako su se na primjer ujedinile brojne njemačke i talijanske državice u Njemačko carstvo, odnosno Kraljevinu Italiju. Surfajući na tom nacionalnom naboju mnogi su bili poletni dokazivati svoju moć, a cijeli kontinent je postao bure baruta. Iskru potrebnu za eskalaciju rata pružio je brdoviti Balkan i započeo ono što će tada postati poznato kao Veliki Rat.

Za razliku od mlađeg brata, 1. svjetski nije toliko razvikan većinom zbog svoje izrazito spore naravi, jer su se zaraćene strane mjesecima i godinama borile za istih par kvadratnih metara bojišnice, pa tako i izbor igara nije pretjerano velik. Međutim, nađu se tu autentični primjeri, a među prvima bih istaknuo dosta dobro prihvaćeni Battlefield 1 (2016). Zamjeriti mu se može što je akcija naravno malo prenaglašena i prebrza, no ako preferirate realnije pucačine, tu su svakako isključivo multiplayer igre istih autora fokusiranih na različita ratišta: Verdun za zapadno, Tannenberg za istočno i Isonzo za južno.

U strateškom svijetu nude se prošlogodišnji War Hospital u kojemu vodite vojnu bolnicu na fronti i brinete se o ranjenicima, dok ste opterećeni malom količinom vremena i resursa. U igri Last Train Home morate čehoslovačke vojnike iz Sibira vrati kući kroz građanskim ratom zahvaćenu Rusiju a ako pak mislite da je WW1 zanimljiv, ali da mu pak fali mechova, onda se bacite u alternativnu povijest naslova Iron Harvest.

Sjedinjene američke države početkom stoljeća prometnule su se u svjetsku velesilu, no odluka da se sav alkohol u državi zabrani dovela je do eksponencijalnog porasta kriminala u zemlji, do te mjere da se stvara organizirani kriminal ljudi u skupim odijelima, a oni koji ih trebaju strpati iza rešetaka su i sami korumpirani od glave do pete. Talijanski doseljenici brzo su se snašli u takvim uvjetima, a njihove zgode i nezgode oslikane su i serijalom Mafia, čiji prvi dio se odvija tijekom 30ih godina prošloga stoljeća u izmišljenoj verziji Chicaga. Prohibiciju u Americi možete doživjeti i kroz Chicago 1930: The Prohibition ili Empire of Sin.

S druge strane, završetkom rata Europa je dobila neko novo lice, međutim mirovni sporazum nije uspio primiriti strasti, pa su tenzije ostale itekako prisutne. Njemačko carstvo se pretvorilo u republiku, te primilo brojne sramotne udarce nametnutim uvjetima. Kao spas njemačke ekonomije pojavio se glasni brko, te došavši na vlast zaodjenuo Njemačku u ekstremni nacionalni socijalizam. Vrijeme je to brojnih “izama“, još ranije u Italiji se razvio fašizam, a crvenom revolucijom nakon Velikog rata stvorio se komunistički SSSR. Zapadne zemlje na čelu s Ujedinjenim kraljevstvom nisu uspjele zaustaviti osvajačke tenzije svojih istočnih susjeda, a svijet je zaronio u još destruktivniji Drugi svjetski rat. Ovaj je rat pak itekako dobro pokriven kako filmovima, tako i igrama, pa gdje da krenem?

Prije 20-ak godina vladala je neka opća zaluđenost drugim svjetskim ratom pa smo dobili brojne igre te tematike, od kojih su se vjerojatno najviše isticale igre serijala Medal of Honor (primjer MoH Allied Assault), te pratećeg mu serijala Call of Duty (CoD i CoD 2) kako po single-playeru, tako i po jako popularnom multiplayeru. Tim serijalima pridružio se i Battlefield (primjer Battlefield 1942). U kasnijim godinama CoD i BF serijal vraćali su se svojim korijenima s varirajućim uspjesima, najnoviji primjeri bili bi CoD Vanguard i BF V. Naravno, brojni su primjeri pucačina ove tematike, pa je ovdje i najveća šansa da će neke ostati bez spomena. Tu su još stare Brothers in Arms igre, Hell Let Loose, itd. itd.

Među strategijama jedna od prvih isticala se taktička strategija serijala Commandos (rekao bih da se ističe dvojka) čiji novi nastavak očekujemo ove godine. Relativno sličnog koncepta je i slabije poznati Partisans 1941 koji radnju centrira na partizanski otpor rusa tijekom njemačke operacije Barbarossa. Strateški velikan također je i Company of Heroes, pogotovo prvi dio koji nudi upravljanje zapadnih snaga (većinom Amerike), dok drugi nudi sovjetsku kampanju. Za razliku od upravo spomenutih, perspektiva poraženih nacije dosta je štura. Zato se ističe serijal Hearts of Iron, detaljna grand strategy igra kojom imate priliku voditi bilo koju naciju kroz logistički pakao rata.

Neposredno poslije rata životu u Americi možemo svjedočiti igrajući se policajaca i lopova. Naime, unikatni LA Noire stavlja nas u cipele Colea Phelpsa, ambicioznog detektiva s kojim ćemo pokušati uloviti kriminalce u laži kroz set raznoraznih slučajeva diljem vjerno prezentiranog Los Angelesa krajem 40-ih godina. S druge strane čeka vas Mafia II, nastavak smješten u fiktivnu verziju New Yorka. Nezaboravne avanture i ikonični početak igre uz božićni snijeg doživjet ćemo preko glavnog lika Vite Scalette.

MODERNA POVIJEST I EPILOG

Sada se postavlja pitanje što sve možemo smatrati kao povijest. Za potrebe ovoga teksta sve nakon drugog svjetskog rata smjestio bih u neku završnicu spomenuvši samo period Hladnog rata koji mu je slijedio. Nijedna igra (koliko znam) ne prati istinite događaje, jer je sve ionako bilo potajno, no možemo udovoljiti mašti preko još par igara serijala Call of Duty poput prvog Black Opsa (2012) ili pak onoga iz 2020. dodatnog podnaslova Cold War. Što god rekli o djelima Hidea Kojime, Metal Gear Solid 3 uvelike se naslanja na stvarnu povijest.

Odličnu glazbenu pratnju uspona rock’n’rolla ima treća Mafia smještena u močvarni jug Amerike i fiktivni New Orleans. U strateškim vodama možete se prepustiti dosta realističnom strujom odličnog World in Conflicta ili pak onom totalno luckastom u serijalu Command & Conquer: Red Alert. Vrijedi spomenuti i to da su igre serijala Grand Theft Auto također imale svoje povijesne note, a tu u prvom redu mislimo na GTA Vice City i GTA San Andreas.

Za kraj preporučujem This War of Mine, antiratna indie igra inspirirana ratom na ovim krajevima potkraj stoljeća, generalni podsjetnik i lekcija da rat nije igra i da obični civili najviše pate zbog kojekakvih snova ljudi u foteljama.

Došli smo tako do kraja ovoga našega putovanja. Moja nadanja su trojaka: nadam se da sam one koji do sada nisu bili zainteresirani uspio zainteresirati za igre povijesne tematike. Nadam se da sam dao dovoljno primjera kao municiju argumentu da se preko igara nešto može i naučiti te se nadam da će netko od vas dobiti želju da se preko igara kronološki doživi čitava povijest. Još ako tome pridodate filmove, serije, knjige… Za one koji nemaju toliko vremena tu su uvijek igre serijala Civilization (i njemu sličnih), gdje se na pomalo šašav i površan, ali i jako zarazan način prođe kroz sve periode.

Označeno sa:

Komentari (13)

  • Vallarfax

    19.01.2025 - 15:36

    LA noire mi ima jednu od najboljih prica u igrama…obozavam la noire, trebao bi ga opet odigrati…

  • Dragan[MKD]

    19.01.2025 - 16:17

    Tu bih dodao i one igre na divljeg zapada, tipa Desperados III, RDR 2, Call of Juarez itd.

  • opp

    19.01.2025 - 16:33

    Svaka čast za članak, pravo novinarstvo. Evo nakon ovog sam dobio želju za igranjem igri. A Plague Tale sam prešao obje prošle godine, toliko su me potresle, ne bih mogao opet igrati. A žao mi je bilo što nisam kroz igru mogao još malo istraživati jer je prilično linearna, ali je prelijepo sve urađeno. Pravi srednji vijek u kojem imaš dojam slabe naseljenosti, zbijenih naselja(gradova i utvrda) između kojih je ogromna pustoš. A dok hodaš, hvata te osjećaj nervoze. Kuće i dvorci su autentično vremenu opremljene(naravno, oskudno).

    LA Noire je na listi. Commands davno sve odigrao, milijardu save gamesa, hehhe. Age of Empires 1 je zaslužna što sam pročitao biblioteku knjiga iz historije o svim mogućim narodima i epohama, o Sumeru i Akadu itd.

    • gavinikima

      @opp, 20.01.2025 - 09:52

      Kraj A Plague Tale Requiema govori kako bi sljedeća igra mogla biti u moderno doba. Zanima me kako bi to izveli.

  • lukinjo123

    19.01.2025 - 16:49

    Da mi je nac jos neku igru sa vibeon la noirea…kakva igra. Prisa san je 3 puta, platinuma i idalje razmisljan kad cu je opet odigrat hahaha

    • Nemanjazzz

      @lukinjo123, 19.01.2025 - 17:10

      Odlicna igra. Ma da je nikad nisam proveo kraju. Ima tu dosta case-ova pa mi postane monotono

  • Iceman73

    19.01.2025 - 18:56

    Nema se kaj reči,sve navedeno top!

  • Nardev

    19.01.2025 - 20:23

    Odličan članak.Sve pohvale za trud.

  • symbi0n

    20.01.2025 - 01:32

    Samp fali ikonski

    • symbi0n

      @symbi0n, 20.01.2025 - 01:33

      Edit: Samo još fali ikonski Return to castle Wolfenstein.

  • Branimir Ivanic

    20.01.2025 - 07:16

    Izvrstan članak, samo uz kratki ispravak: Vito Corleone je lik iz filmova Kum, dok je Vito Scaletta glavni protagonist u igri Mafia II.

  • tuvvok1701

    20.01.2025 - 13:09

    Odgovor je naravno 37

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?