HCL.HR

Metro Exodus je bezobrazno hrabra pucačina koja kažnjava igrača za ubijanje

Zoran Žalac 25.02.2019.   •   29 komentara


Aktualna pucačina Metro Exodus uspjela nas je šokirati raspletom svoje priče te se svojim pravilima izdvojila od ostatka igara u svom žanru.

UPOZORENJE!
Ovo je tekst koji ne mogu napisati bez prepričavanja onoga što se dogodi na kraju Metro Exodusa. Ako tu igru još niste završili, upozoravamo na SPOILERE. Najbolje je da se u tom slučaju klonite ovog štiva, što uključuje i komentare ispod njega. Zadnje upozorenje!

SLIJEDE VELIKI SPOILERI ZA METRO EXODUS!

Dakle, Metro Exodus ima dva različita završetka. Može ih se slobodno nazvati dobar i loš kraj, iako oba dostojno zaključuju priču same igre. Koji će kraj igrač dobiti ovisi o njegovom stilu igranja. U svakom poglavlju igrač svojim akcijama može utjecati na sudbinu nekoliko likova, a na kraju se ispostavi da to izravno utječe i na sudbinu glavnog lika, Artyoma. Konkretno, ako ubijate ljudske protivnike koje ne morate nužno ubiti, zauzvrat ćete ostati bez nekoliko suboraca, a upravo su oni ključni na kraju, kada se Artyom bori za život i potrebna mu je što veća količina krvi, odnosno treba mu što više suboraca koji će donirati svoju krv.

Bilo bi interesantno vidjeti koliki će postotak igrača dobiti kraj u kojemu Artyom umire, odnosno tužan završetak igre. S obzirom na činjenicu da je Metro Exodus prije svega pucačina iz prvog lica, velike su šanse da će taj završetak prevladati. Iskreno mislim da je to dobra stvar jer se takvo što ne viđa često u drugim pucačinama. Takve igre obično nemaju neki sustav karme zbog kojega igrač dobiva ono što je zaslužio. Far Cry 5 pokušao je izvesti nešto slično prošle godine, ali u toj mi je priči kraj bio frustrirajuće uvredljiv jer igrač ni u čemu nije imao izbor do samog završetka, a onda je priča završila isto bez obzira na njegov odabir.

Metro ima skroz drugačiju situaciju u kojoj je igrač odgovoran za ono što mu se dogodi na kraju. Jako mi se sviđa ideja da u jednoj pucačini osnova gameplaya – pucanje i ubijanje – na kraju bude „kažnjeno“. Mislim, shvatite to uvjetno – ne kažnjava Metro Exodus igrača time da mu kaže kako nije igrao dobro. Umjesto toga kazna je suptilna kroz poruku – mogao si igrati i drugačije.

Naime, daleko od toga da Exodus želi biti pucačina u kojoj nema ubijanja. Kazna za ubijanje odnosi se samo na one dijelove igre u kojima ubijanje nije izričito potrebno. Primjerice, u trećem poglavlju Artyom nailazi na grupu „odrasle djece“, kako ih naziva. Radi se tu o nekakvim izviđačima koji su nuklearnu apokalipsu dočekali u prirodi, a bez pravog odgoja i nadzora postali su nasilni prema svima izvan svog plemena. Igra u ovom slučaju poručuje kako ti protivnici nisu u potpunosti loši ljudi. Da, pucat će na vas kad vas vide, ali pod okolnostima kakve vladaju u post-apokalipsi, vi ste stranac i neprijatelj koji dolazi na njihov teritorij.

Igranje bez ubijanja pojedinih neprijatelja poprilično je izazovno jer uključuje šuljanje, skrivanje i ošamućivanje neprijatelja. Koliko mi je poznato, neprijatelja se ne može onesvijestiti na daljinu (možda sam u krivu, ali ja nisam našao načina), a još je veća prepreka što neprijatelja bez svijesti ne možete sakriti. Samim time, morate paziti još i na to gdje ćete ga zaskočiti.

Naravno, igra nije toliko ograničavajuća da vam ne daje priliku za rešetanje neprijatelja. Mutanata ima sasvim dovoljno i njih slobodno možete puniti olovom. Neki dijelovi igre dizajnirani su baš tako da imate „zeleno svjetlo“ za ubijanje kanibala i ostalih „nepopravljivih“ neprijatelja. Drugim riječima, nije da igrač koji želi napucavanje u Metro Exodusu ispašta zbog odluke da ubijanje svih protivnika rezultira manje dobrim krajem.

Vjerujem da je odluka o „karma završetku“ donesena kako bi se potaknulo igrače na drugi prelazak. Kad bi većina igrača u prvom prelasku dobila bolji završetak u kojemu Artyom ne umre, za drugi prelazak nitko vjerojatno ne bi imao volje – jer zašto bi itko igru igrao ponovno samo da dobije lošiji kraj?

Ono što je pomalo nezgodno u cijeloj ovoj situaciji jest manjak informacija da igrač ubijanjem utječe na ishod same završnice. Naravno da nisam za to da na svakom ključnom izboru iskače poruka: „Clementine will remember that.“, ali ja negdje do sredine Metro Exodusa uopće nisam shvatio da sam svoje suborce mogao spasiti time što bih neprijatelje poslao u dubok san. Govorili su mi drugi likovi nešto u stilu – bilo bi super da te nitko ne vidi. I toga sam se držao, igrao sam stealth pristupom kad god sam mogao, no u tom stealth pristupu bilo je i tihog eliminiranja protivnika. Kad bi mi likovi poslije rekli nešto u stilu: „Šteta što to nije moglo proći bez krvoprolića“, bio sam zbunjen – pa nije me nitko vidio, nisam iza sebe ostavio masakr!?

S jedne strane, to bi i trebalo tako funkcionirati. Većinu situacija u stvarnom svijetu ne možemo gledati proračunato i nitko nam ne može reći: “Na kraju ćeš zaslužiti ovo ili ono zato što si nešto napravio ovako ili onako.” Postoji ona biblijska: „Tko na tebe kamenom, ti na njega kruhom.“ Postoji i ona: „Sve se vraća, sve se plaća.“ Međutim, te uzrečice najčešće se ne mogu staviti u kontekst videoigara jer u njima vrijede neka druga pravila. Stoga sam istinski iznenađen da je jedna pucačina poput Metro Exodusa izvela ovako odvažnu i neočekivanu stvar.

Označeno sa:

Komentari (29)

  • darijoman

    25.02.2019 - 11:22

    I po tome je Metro uvijek bio poseban. To su moralne odluke igrača. Nije samo riječ o ubijanju ili ne ubijanju. Radi se tu i o nekim drugim stvarima. Ako udijeliš koji metak prosjaku, zasviraš gitaru, doneseš plišanog medvjedića dječaku, nakautiraš onog tlačitelja što maltretira zarobljenike itd. Sve se to broji kao moralna odluka. Spomenuo sam komplet serijal. Sve u svemu imao sam dobar završetak u Exodusu 🙂

    • Duanador

      @darijoman, 25.02.2019 - 11:47

      aia kod mene je bio dobar zavrsetak. 🙂

    • PppPP

      @darijoman, 25.02.2019 - 14:27

      je*em vam sve sa spoilerima, eto tako. daj zoky obriši ove komentare.

    • Zoran Žalac

      @PppPP, 25.02.2019 - 14:54

      A obrisao sam, ali ne znam što si očekivao – na početku ti piše da je tekst o spoilerima i da se isto može očekivati i u komentarima.

    • PppPP

      @Zoran Žalac, 25.02.2019 - 15:38

      jedno je tekst, on je opširan i teško ćeš saznat nešto što ne želiš ako ne pročitaš sve. samo sam preletio preko komentara i vidio lika kako govori u tri riječi što je bilo na kraju :S nepotrebno je to pisati tu. nek vam developeri neku šemu da se komentar mora proširiti ako je spoiler

    • Agent

      @PppPP, 25.02.2019 - 15:45

      A gore ti lijepo piše da i u komentarima bude spoilera

    • PppPP

      @Agent, 25.02.2019 - 15:48

      pa upravo sam odgovorio na to, čemu ponavljaš isto što je zoran rekao?

    • Duanador

      @PppPP, 25.02.2019 - 22:22

      I onda nakon sto si fino upozoren ti nama ovdje je*** sve zbog svoje vlastite greske ili ne znanja citanja.

    • darijoman

      @PppPP, 25.02.2019 - 16:01

      Haha ako nisi igrao Metro serijal a imaš namjeru, koji si vrag zalazio ovamo. Lijepo ti stoji upozorenje. U ovoj temi mogu slobodno pisati ono o čemu članak govori stoga ti post ne drži vodu. Produži u neku drugu temu

    • PppPP

      @darijoman, 26.02.2019 - 05:41

      Ako nije potrebno spominjati kraj, čemu spominjati kraj? Jel znaš da neki ljudi mogu to upozorenje preskočitii i skoknuti na komentare odmah? Ja sam samo pročitao “upozoravamo na SPOILERE” i odmah prestao dalje čitat, skrolao bezveze do komentara, očekivao tipa “igra je super, svidjelo mi se ovo-ono”, kad ono vidim jedan komentar u tri riječi govori kraj. Što je previše je previše. ako ne moraš spojlat, ne spojlaj

    • Duanador

      @PppPP, 25.02.2019 - 22:20

      Evo procitaj opet. ako zelis napisat cu sve velikim slovima onda mozda skontas da si fino upozoren prije nego si prelistao 3 stranice texta. (Ovo je tekst koji ne mogu napisati bez prepričavanja onoga što se dogodi na kraju Metro Exodusa. Ako tu igru još niste završili, upozoravamo na SPOILERE. Najbolje je da se u tom slučaju klonite ovog štiva, što uključuje i komentare ispod njega. Zadnje upozorenje!)

    • PppPP

      @Duanador, 26.02.2019 - 11:59

      ??

  • Head Hunter

    25.02.2019 - 12:16

    Svaka čast Zorane na spoiler alertu!

  • dandelion

    25.02.2019 - 12:37

    kod mene je bilo ” tko tebe kamenom, ti njega planinom “

  • kuky90

    25.02.2019 - 12:58

    Šta nitko ne spominje kako igra ima užasno loš fov, kontrole i sensitivity na mišu? Pa ovo je čisti port, a da pritom nisu baš trudili nešto poboljšati.

    • delight353

      @kuky90, 25.02.2019 - 13:14

      FOV se moze namjestiti preko user.cfg filea. Googleaj.

    • kuky90

      @delight353, 25.02.2019 - 17:45

      da ali se taj loš sensitivity još više osjeti.

    • delight353

      @kuky90, 25.02.2019 - 18:48

      Ne znam o kakvom losem sensitivityu pricas. Meni je sve bilo u najboljem redu. Iskljuci triple buffer ako je ukljucen. Da li ti je vsync ukljucen? Na koliko hz ti radi ekran?

    • kuky90

      @delight353, 26.02.2019 - 09:42

      da igram i imam 55 frameova.

      Ne radi se o performansima ili lagu, nego je sensitivity 1:2 kao za gljive na konzolama. I nema ništa da se to popravi…Znači sensitiviti nije jednak po horizontalnom i vertikalnom kretanju, nego su različiti. A to je kako konzole imaju prilagođeno za gljive…Radi toga sam fallout 4 prestao igrati do kad nisu fixali.

    • delight353

      @kuky90, 25.02.2019 - 18:49

      Cekaj; jel ti ovo igras sa gtx 950?

    • markogal

      @kuky90, 27.02.2019 - 22:15

      Sa F8 možeš FOV mijenjat u igri

  • delight353

    25.02.2019 - 13:20

    Pretpostavio sam da igra ima karma sistem, pa sam igrao kao pacifist. Odlicna igra!

  • omar500

    25.02.2019 - 14:56

    Igra zasluzuje, iskreno govoreci, 90 ocjenu, ali eto, teze je probiti se ovoj igri nego nekim drugima. Ali opet, serijal nikad nije bio jaci, pa se ne vrijedi zaliti.

    • PsiHoGujaR

      @omar500, 25.02.2019 - 15:15

      Puno je 90, nekako 80,82/100, 90 kad sve srede 🙂

    • bozicni_zeko

      @PsiHoGujaR, 25.02.2019 - 17:48

      Da. Previše je bugova bilo. I još ih ima. Ali sve u svemu, ja sma igri dao 89 baš zbog tog razloga. Nema takvih igara. Doom i Metro su originalne pucačine koje nemaju mrežne komponente. Ma to je zakon.

  • Toma_HR

    25.02.2019 - 19:50

    Bravo Zorane, odličan specijal. Baš to sam i ja pomislio kad sam završio ispod kamenja na kraju. Sad ide prelazak na easy, skupljanje svega i nadam se dobrom kraju jer neću pobiti djecu šume i one jadnike na Volgi 😉

  • Apocalypse4987

    25.02.2019 - 21:04

    prova sam igrat good guy, do one misije kad triba ukrast remorker, šulja sam se i zadnja 2 lika su me vidila. iako sam ih moga rješit knockoutom, ona moja luđakinja od žene počela pucat i onda mi tupi kako je moglo bez krvoprolića, a ona ga je započela.

  • Lord_Sec

    25.02.2019 - 22:35

    Prelazim igru pod drugi put,sad na los kraj.metro serijal je bas poseban(najvise atmosfera)i zato mi je jedan od najdrazih i najboljih,ima mana ali se lako prode preko toga.ovaj dio mi je sjeo ko budali pleska

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?