Kako zasrati remaster klasika: koji se vrag dogodio s GTA: Trilogy?
Remasteri starih GTA igara mogli su biti pun pogodak, no na kraju su završili kao totalna suprotnost – pun promašaj. Kako je i zašto je do toga došlo?
GTA: The Trilogy – The Definitive Edition sve je samo ne najbolje izdanje kultnih GTA igara. Trenutno stanje te remaster kolekcije tehnički je neuredno na gotovo svim platformama. Skoro 20 godina stare igre ne vrte se u stabilnih 60 sličica po sekundi na aktualnim konzolama, a verzija za Nintendo Switch prepuna je svakojakih problema od zamućenosti, usporavanja do sramotno loše kvalitete zvuka. Inačica za PC uklonjena je iz prodaje odmah prvoga dana nakon lansiranja.
Sve te stvari upućuju na to da je proces remasteriziranja kultnih GTA igara bio šlampav od starta. No, važno je naglasiti da tu ne mislimo na estetske promjene u vizualnom dizajnu igara, na koje su neki igrači imali prigovore i prije nego se GTA: The Trilogy pojavio. Ponavljamo da se ovdje radi o remasteru, a ne o preradi starih igara. U tom je kontekstu razumljivo zašto se nije išlo na redizajn iz temelja… ali naravno da to ne opravdava tehnički nered koji smo na kraju dobili.
Vrijeme se ne može vratiti unatrag i šteta je već učinjena. Možemo jedino pokušati razjasniti zašto je do ovoga došlo. Brzi odgovor je: zbog pohlepe i želje za brzom zaradom. No, nas više zanima kako s tehničke strane zasrati remastere voljenih igara. Mislim, ako nisu htjeli mijenjati previše toga i raditi preradu iz temelja, zar je toliko teško samo poboljšati grafiku? Kako puko proljepšavanje cijenjenih igara može rezultirati ovakvim promašajem?
Razlog prvi: promjena enginea
Stare GTA igre temeljile su se na danas starom RenderWare engineu kojega u Rockstaru više nisu koristili nakon GTA 4. Taj engine nije osobito kompatibilan s modernim hardverom pa je za GTA remastere odlučeno kako će se igre prebaciti na Unreal Engine.
Važno je naglasiti da je prebacivanje igre u drugi engine uvijek veliki pothvat. Čak i kad se radi o srodnom engineu, tj. prelasku sa stare na novu verziju, to zahtijeva dosta posla. U ovom slučaju Unreal engine je navodno odabran zbog toga što je imao opciju uvoza materijala iz starog RenderWare enginea. To je značilo da se svjetovi GTA igara u Unreal engineu nisu morali slagati ispočetka; temelj je bio iskoristiv i samo ga je trebalo prilagoditi novom okruženju. Međutim, nekad je teže prilagoditi postojeće stvari nego krenuti sve ispočetka.
Razlog drugi: baza nije idealna
Nije sasvim jasno koja je verzija igara bila uzeta za GTA: The Trilogy. Jedni sugeriraju da su baze za remastere bile mobilne verzije GTA igara, dok drugi kažu da se remasteri temelje na starim PC verzijama. Kako god bilo, nitko ne vjeruje da su temelj remastera predstavljale najstarije verzije GTA 3, Vice City i San Andreasa. Znate, one koje su bile i najkvalitetnije.
Zvuči pomalo kontradiktorno, ali GTA igre su sa svakom sljedećom verzijom postajale sve lošije. Primjerice, uklonjen je dobar dio pjesama koje su bile dostupne u originalu, grafički su proljepšane u nekim segmentima da bi bile siromašnije u drugima, uklonjene su neke šifre i sl. Verzija San Andreasa za PC savršen je primjer lošeg porta jer je verzija koja se prodavala na Steamu bila po mnogo čemu inferiornija ranijoj verziji, do te mjere da su modderi za nju morali kreirati San Andreas Downgrader mod.
Ukratko, sad imamo loše temelje postavljene na strano tlo… što još može poći po krivu?
Razlog treći: posao za drugoga
GTA Online zarađuje previše novca da bi se PS5 i XSX/S verzijama Grand Theft Auta 5 bavio itko drugi osim glavne ekipe Rockstara. Posao remasteriziranja starih GTA igara zapao je stoga vanjski studio koji je prebacivao iste igre na mobitele prije nekih šest godina. Ne želim reći da Grove Street Games nije sposoban studio, samo da je jasno kako GTA: The Trilogy nije imao raspoložive resurse kao drugi projekti kakve smo navikli vidjeti od Rockstara.
It’s so fun to see players out there really enjoying what we’ve put together for them. I’m honestly enjoying this unparalleled level of scrutiny on our studio. Today we are celebrating our monumental project launch, while we work on updates. 🙂
— Thomas Williamson (@TSWilliamson) November 11, 2021
Iz toga je vidljivo koliko je vlasnicima GTA franšize bilo stalo do ovog projekta. Istina je da razvoj remastera ne traži jednako velike resurse kao izrada potpuno nove igre, ali ovdje pričamo o remasterima iznimno cijenjenih i voljenih igara, a uz to još i dosta starih naslova. Čini se da je obujam tog posla ipak bio prevelik za jedan vanjski tim koji se pod stiskom roka isporuke odlučio za neke prečace.
Razlog četvrti: prečaci
Dakle, developeri su u Unreal engine mogli ubaciti posložene materijale iz postojećih igara, ali to je svejedno tek manji dio posla. Ostaje im ipak programirati i srediti interakciju praktički svega u skroz novom engineu. I to ne u jednoj igri, nego u tri. A uz to ne možemo pričati o remasterima ako materijali iz igara nisu proljepšani. Dosta je to veći zalogaj od pukog portanja igara na mobitele, pogotovo ako znamo da tim razvija igru za osam različitih platformi (PC, PS4, PS5, XBO, XSX/S, Switch, Android i iOS).
Sudeći po neslužbenim analizama, ekipa Grove Street Gamesa proces uljepšavanja skratila si je tako što su koristili upscaling tekstura pomoću strojnog učenja, odnosno umjetne inteligencije. Umjesto da su ručno sređivali sve teksture da bi bile detaljnije i veće razlučivosti, taj su posao prepustili umjetnoj inteligenciji. To je brži proces, ali isto tako i manje pouzdan jer umjetna inteligencija treba biti dobro „istrenirana“ da bi u poboljšavanju tekstura sačuvala njihovu izvornu ideju. A s obzirom da pričamo o mutnim teksturama iz starih igara, ponegdje se AI upscalingom nisu mogle razaznati neke sitnice. U najbanalnijim je slučajevima slovo M tako postalo slovo H. U ozbiljnijim je slučajevima stari lik postao mladi lik i sl.
Razlog peti: nepromišljenost i manjak testiranja
Jedno je prepustiti uljepšavanje tekstura automatiziranom procesu, a drugo je kad od stabala ne vidiš šumu. To se na primjer dogodilo s idejom da se u remasterima poveća pogled u daljinu – toliko da igrač vidi i prazninu izvan same mape. Jedno je što netko nije razmišljao kako će ta „više je uvijek bolje“ filozofija zapravo naštetiti igri, a drugo je što očito nitko nije testirao igru dovoljno temeljito pa primijetio takvo što.
Najlakše je reći: to je remaster već postojeće igre, što tu imaš testirati? No, netko je očito bio svjestan toga da će određeni propusti postojati. Taj dio možemo zaključiti iz odluke da se GTA: The Trilogy medijima ne ustupi za recenziranje prije samog izlaska.
Razlog šesti: lansiraj pošto-poto
Velike izdavačke kuće imaju obvezu da s nekom novom igrom budu prisutne na tržištu u aktivnom periodu pred blagdane. U slučaju tvrtke Take-Two Interactive kalendar bi bio prazan da nije GTA: The Trilogyja. GTA 5 za aktualne konzole odgođen je za 2022., baš kao i WWE 2K22 te PGA Tour 2K22. S takvom rupom u rasporedu, GTA: The Trilogy je morao izaći – bio spreman ili ne bio.
Nažalost, forsirano lansiranje značilo je da će ljude trebati nekako potaknuti (da ne kažemo forsirati) na kupnju tog proizvoda. Tu je Take-Two povukao potez eliminiranjem mogućnosti izbora. Iz prodaje su povukli stare verzije igara koje su se prodavale pojedinačno, te su nametnuli GTA: The Trilogy kao jedino živuće izdanje starih GTA igara, u paketu koji košta 60 eura. Uzmi ili ostavi.
Posljedice?
Bilo bi lijepo reći da su se Take-Two i Rockstar opekli ovakvim potezima i naučili svoju lekciju. Nažalost, baš kao i u slučaju Cyberpunka 2077, tehnički nered od igre vjerojatno neće rezultirati lošijom prodajom. Ipak ovdje govorimo o poznatom serijalu i kultnim igrama. A narušeni imidž ionako je za izdavača igre manje neugodna stvar nego biti bez aktualnog proizvoda na tržištu u predblagdanskoj sezoni.
U cijeloj ovoj situaciji najviše žalosti to što originalne verzije igara bivaju zamijenjene lošijim izdanjima. U slučaju novih igara koje izađu u katastrofalnom izdanju nemamo izbora, dok je ovdje šteta dvostruka. Ili kako bi se u narodu reklo: usrali su i šefa i stanicu.
Deadshot
15.11.2021 - 12:29Žalosno…
Vujo777
@Deadshot, 15.11.2021 - 18:59Rockstar nema poštovanja prema starim igrama,one koje su ih dovele do vrha i zato… Sranje
Deadshot
@Vujo777, 15.11.2021 - 22:26Istina, legendarne kultne igre su zasrali radi pohlepe za novcima.
Junejkas
15.11.2021 - 12:39Bar vratite stare igre… na prodamnice…
Arthur
15.11.2021 - 12:39Naravno da će biti primjedbi prije samoga launcha kada nakon goliko godina dobijemo ovakvav grafički slučaj od igara. Istina je da je ovo remaster i da kod remastera se ne treba nadati brdima i dolinama ali bolje im je bilo napraviti remake igre i izbaciti ga 1-2 godine kasnije nego ovo. A i thps 1&2 su remasteri (barem tako piše na samoj igri) pa smo dobili full obnovljena dva naslova vrijedna cijene. A imamo i dosta primjera kako dobro obnoviti igru kao što su crash, spyro, mafia, resident evil naslovi. Ali da odmah kažem, za remaster što se tiče grafike ovo nije loše. Veći je problem cijena koju traže za ovo što je po meni jednostavno previše jer su ovo opet stari naslovi iz generacije ps2 konzole za koje se traži 60$. A i imamo stotine modova koji su vidno bolje obavili svoj posao od samoga rockstara. I još na samome kraju dobijemo tri naslova koji su jedan veliki reddit meme i tehnička katastrofa. Samo rockstar zna što radi i svjesni su da će izvući novac jer su ovo OG naslovi koji su dio opće kulture u gaming svijetu i da će biti fanova koji će ovo uzeti bez obzira na sve. I ja sam bio spreman ovo uzeti dok nisam vidio trailer, pa sada na kraju i na što igra sliči nakon launcha. I 90% onoga što vidim su bugovi, glitchevi i tome slično. Ako ovo poprave možda i uzmem ovaj trilogy ali naravno na popustu jer mi ovo ne vrijedi te cijene.
vragec25cro
15.11.2021 - 12:49Pa kako ovi napravili Halo combat evolved i master chief colection i još tome free,a ovi bi za to smece od “remastera” 60 €
Zoran Žalac
@vragec25cro, 15.11.2021 - 13:04To je bilo lansirano još prije nego je postojao Game Pass, isto je koštalo 60 eura i isto je bilo tehnički nered kao i ovo.
vragec25cro
@Zoran Žalac, 15.11.2021 - 13:12Moja greska,ja tek vidio na gamepass i free o bez problema na konzoli a na pc malo neoptimizirano ako igras s anticheatom
A vi kako te
@Zoran Žalac, 15.11.2021 - 13:36Nered u multiplayeru. Kampanje su radile normalno tho
SonOfZeus
15.11.2021 - 12:50Ja zato imam šest razloga zašto je ovaj trilogy remaster odličan: 1)R 2)O 3)C 4)K 5)S 6)T 6)A 6)R
Duanador
@SonOfZeus, 15.11.2021 - 15:18Ovaj remastered je zivo smece. Ali i smece nadje svog kupca.
ImeiPrezime
@SonOfZeus, 15.11.2021 - 16:29🙂 🙂 🙂 🙂 🙂
SonOfZeus
@SonOfZeus, 15.11.2021 - 17:15U mojem selu ima samo 6 ljudi, čemu baki?
Hadvar
15.11.2021 - 12:53Dogodilo se ono sto se dogadja vec godinama. Ne znam kaj se ljudi cude. Ljudi popuse fancy pre-renderane, skriptirane trailere i masovno pre-orderaju jer imaju taj neki strah u sebi da ako ne igraju igru tocno u minutu kada izadje da ce propustit hype ili nece biti prvi itd. Korporacije to savrseno iskoristavaju. Ovo, cyberpunk, mass effect andromeda, fallout 76 itd. su samo rezultat toga. Rockstar je znao da svi sline za GTA brandom i ovo im je nacin da zarade easy lovu. Sve je to isplanirano, nije slucajno. Gameri opet popusili foru. Jos mi je smijesnije sto je CEO Take-Two-a prozivao CDPR zbog stanja Cyberpunka.
Outback
@Hadvar, 15.11.2021 - 13:10To ti je ono tresla se brda, rodio se miš. Ja sam jedan od onih koji je preorederao CP77 al ja sam ga uzeo zbog toga što volim takvu vrstu igre, al da je igra bila teški trainwreck je i je još uvijek(iako sam ju platinirao). Al ovo šta Rockstar radi vec godinama je kriminalno. GTA 5 su razvukli na tri generacije konzola, daju ove shajt remastere i misle da su ljudi glupi. Nadam se da ce im se obit od glavu ova debilana.
Hadvar
@Outback, 15.11.2021 - 13:37i ja sam pre-ordeao cp77. Srecom sam uspio dobiti refund. Nikad vise. Gle, njih briga kaj ljudi pricaju, briga ih sto ih sprdaju. Njima lova sjeda na racun, a to je najbitnije. Isto kao i ubisoft i EA. Samo ce se ispricat i reci da su “naucili lekciju” i nastavit po starom. Good ol fashion “we are sorry, we learned from our mistakes” trick.
PppPP
@Outback, 15.11.2021 - 14:50kakve igre voliš? loše? 💀
Outback
@PppPP, 15.11.2021 - 15:17Volim igre s kvalitetnom pričom, te mi čak ni grafika ne predstavlja problem, pa čak nekad ni bugovi. Al opet to sam samo ja.
PppPP
@Outback, 16.11.2021 - 07:44Ma znam, sprdam se. Osobno nikad ne bih dao novac na takve igre. Ne jer nemam para, već ne volim podržavati takve stvari, može (jako) loše utjecati na budućnost gaminga. To mi je ipak važnije od trenutne zabave. Ima dovoljno projekata na tržištu koji zaslužuju podršku. Makar i da ih većina nije AAA
Outback
@PppPP, 16.11.2021 - 08:14Ma dobro da slazem se. Ja npr nikad u zivotu nisam napravio preorder i bio sam uvijek ajmo rec protiv toga i onda napravim najvecu debilanu i preorderam CP77 haha. Al da u zadnje vrijeme manje AAA igre igram i sve veci gust mi postaju indie igre
Cygarone
15.11.2021 - 12:56Naslov članka vrhunski opisuje razinu propadanja R* i T2 epskih razmjera. Ovo više nije dno dna, ovo je bušenje dna na većoj dubini od marijanske brazde. Bogu hvala na kupljenoj trilogiji pred par godina, i skinutom downgrade modu igara.
Tony Ghost 1811
15.11.2021 - 12:57Bio bi budala kada bi im dao novac za ovo. Znacilo bi da ih podrzavam u ovome sa nadom da ce u buducnosti napraviti jos vece sranje. U sto ne sumnjam ni najmanje.
Mihael5555
15.11.2021 - 13:07Kad sam govorio da izleda uzasno svi su mi nesto srali po komentaru.
hahahahahahahahahahahahahahaha
Zoran Žalac
@Mihael5555, 15.11.2021 - 13:12A nema ovo isključive veze s izgledom. Tu i tamo neke bizarnosti po cijenu boljeg osvjetljenja i sl. Veći je problem u bugovima, neoptimiziranosti i sl.
Mihael5555
@Zoran Žalac, 15.11.2021 - 13:25Nisam ni mislio samo na izgled nego sveukupnu igru
alan40rt
@Mihael5555, 15.11.2021 - 14:09Govorio si da izgleda užasno, IZGLEDA. Odluči se kaj sad na kraju
Mihael5555
@alan40rt, 16.11.2021 - 01:39Pa da izgleda užasno i graficki i gameplayski
battery992
@Zoran Žalac, 15.11.2021 - 15:50Žalosno je da su originalne verzije u svojim rezolucijom siromašnim teksturama imale više detalja. Pogotovo u licima likova. Meni se čini da je sve bugove moguće riješiti, ali konceptualni promašaj u izradi remastera ne.
nikola720p
15.11.2021 - 13:16Ja sam zadovoljan novim san andreasom,sasvim korekno,sto se tice sitemskih zahteva ono je greska,ja igram na ultri
ILoveGaming
15.11.2021 - 13:22Rockstar je stvarno zeznuo. Sada zivimo u tuznim vremenima u kojemu je i Rockstar jedan od developera uz Ubisoft, EA, Activision i slične. A jebiga, kaj mozemo.
SanKa
15.11.2021 - 13:28zamislite najvulgarniju psovku koju znate, to upucujem Rockstaru. Dobro dosli u drustvo Blizzada i CDPR-a
Agent
15.11.2021 - 13:48Ako ništa barem po već viđenom moderi mogu napravit bolji posao nego prije (Dok ne diraju cijelu grafiku igre)
Aleksandar Mladenovic
15.11.2021 - 13:57Nisu mi toliko problem bagovi na PC verziji koliko one usrane kontrole aviona u GTA SA i GTA VC. Em su sporiji nego sto su bili, em ih je teže kontrolisati.
Ja bi reko da su remastere radili od mobilnih verzije jer su kontrole aviona i tamo bile takve.
KARAI 2062
15.11.2021 - 14:15CyberGTA 2021
Pararera
15.11.2021 - 14:18I dalje imate pirate bay. V1.0.
KARAI 2062
@Pararera, 15.11.2021 - 14:21Barem dobra utjeha. 🙂
Domagoj Plantak
15.11.2021 - 14:23Sad mi je žao što nisam kupio staru trilogiju, iako imam PS3 disk od SA. Sad praktički ispada da je stara torentirana verzija jedino rješenje. Pretužno R*, pretužno… Al s druge strane mi je drago da ovo nisu napravili s prvim RDR-om, daleko dražom igrom koju su mi mogli zgaditi. Bolje živjeti u neznanju i nikad ne dobiti RDR remake, nego imati ovu bljuvotinu…
Pararera
@Domagoj Plantak, 15.11.2021 - 22:20Imam krek od sve tri igre i ništa mi nije. 0 empatije.
DjokaBA
15.11.2021 - 14:34I na kraju Zoki, mozemo reci i ocekivano. Pisao si tekst i o losoj reputaciji Rockstara kada su remasteri u pitanju.. bio si u pravu.
PppPP
15.11.2021 - 14:48odite na r/GTATrilogy. smijeh do suza haha kakvi bugovi majko moja
lkuka13
15.11.2021 - 15:40Šta niste neki dan imali naslov da je remaster OK?
crolink07
@lkuka13, 15.11.2021 - 17:04A Igor jedini na zemaljskoj kugli napisao da je probao i da mu ne izgleda loše a sada Zoran puca iz svih oružja po trilogiji da ublaži sramotu i vrati portalu vjerodostojnost.🤣
Igor Belan
@crolink07, 15.11.2021 - 17:26A evo i dalje mi ne izgleda loše to što sam igrao.
crolink07
@Igor Belan, 15.11.2021 - 18:07Čekam recenziju. 96/100 ?😀
Igor Belan
@crolink07, 15.11.2021 - 18:40A neće biti recenzije za ove remastere, ali recenzija svakako ne bi bila temeljena na onome što sam ja igrao i tome kako je to izgledalo.
Pararera
@Igor Belan, 15.11.2021 - 22:21Trebali bi, svaka igra mora bit recenzirana. Fale i video recenzije. Puno bolje već pisana.
kozmos098
15.11.2021 - 16:00Dogodila im se pohlepa, a ovaca i u nasoj drzavi ima ne pretek, meeee
VuleX
15.11.2021 - 16:08Sacekate dan-dva da izadje crack i rokaj sine i tako ustedite 60e bez razmisljanja
Po mome misljenju igrica ima hrpu bagova koje mi bas smetaju i koje sam nailazio tokom prelaska igre
Grafika nije najbolja jer cak sa modovima gta je bolje izgledao nego ovako
Sto se crash-anja igara tice to je bilo i sa RDR 2 da neki nisu mogli igrati par dana do novog update-a a zna i tokom prelaska da zakoci i udari error
U igrama dosta baguju zvukovi od vozila pa do oruzija
Ali opet GSF Studio se potrudio u roku da izadje
Raba
15.11.2021 - 16:11Ova slika s pogledom u daljinu dokazuje da je zemlja ravna ploča.
Indigo83
15.11.2021 - 16:25Ja sam se opeko na Diablo 2 resurrected preorderu.skoro dva mjeseca od izlaska igra jos uvijek niti izbliza ne radi kako treba.Lag,problemi sa serverima,šteka uzasno puno itd…
Gastarbajter
15.11.2021 - 16:57prevara. pljacka. aj kad bi bar sredili kroz zakrpe, nego njih boli ona stvar.
Srpski Gameplay
15.11.2021 - 16:57https://youtu.be/011muOrtFkQ
Lepoglava
15.11.2021 - 17:24Uuuu. Neko je srdit :)))) Potpisujem naslov chlanka i clanak je isto super. Bravo Zorane
S3k1
15.11.2021 - 17:30Stvarno steta da je jedna ovakva trilogija spala na ovakav nivo, velika steta.
DomTom
15.11.2021 - 17:38“Look how they massacred my boy”
Minimoy33
15.11.2021 - 18:12Možda nisam dovoljno testirao ali sam odigrao 3 sata novog San Andreasa i za sada apsolutno nemam zamjerki. Baš mi je gušt radi bolje grafike i tekstura ponovno odigrati tu igru.
Dad of Boy
15.11.2021 - 20:15Zasad igram GTA 3 i nisam naišao na neke bugove, tako da ne znam čemu toliki hejt
Darac83
15.11.2021 - 21:44Jel u SA zadržana ista glazba?
funky0308
21.11.2021 - 12:40Haha.. uzeli dvojica lege (od nas troje), ja sam jedini popusio sa CP2077, njih dvojica sada sa GTA remasterom. Naravno ne igraju, dali mi da probam i kod mene se to uz pokoji mod, vrti odlicno, u gotovo 200fpsa ali to je zalosno igrati. Gameplay je toliko los i bezvezan, kretnje i animacije katastrofalne za danasnje pojmove i bez obzira sto je to “samo” remaster, moralo se poraditi na tome. Nema vise kupovine nicega u naprijed, dok se 100% ne uvjerim da je sve OK ja pare vise ne dajem. Zadnje na cemu sam se opekao bio je CP2077 i vise me zaje.. sigurno nece. Jednom, kada se vecina ljudi tako postavi i pricekamo vas, ciji je posao recenzirati i dati neki sud o igri – biti ce nam svima lakse. Izdavaci i developeri ce morati shvatiti da ovako dalje ne ide. Kada se igra vec prebacuje u unreal engine moglo se i moralo puno vise napraviti ili ne dirati nista. Original verzije sa modovima djeluju zrelije, bolje i uvjerljivije. Ovdje imam osjecaj da igram android igru samo na vecem ekranu. Steta sto su nam i ova sjecanja satrali sa pohlepom i bahatoscu. Jbte da je igra iz 1995 pa bi covjek jos i shvatio ali ovo su igre 15ak god stare i moglo se puno toga bolje napraviti. Da su odradili remakeove na GTA V principu, sa starim pricama to bi bio zanimljivo, ovo je bas sramota i ne vidim ni da se trude sakriti cinjenicu da je ovo odradjeno samo za mlacenje para. Isprika je jos jaca, eto vam stare igre?! Imamo stare igre, ne trebamo njih