Prvi kontakt sa Subnauticom neizbježno je klišeiziran. Vaša letjelica ruši se na stranu lokaciju i vi se ubrzo nađete okruženi vodom. No, vama roditelji nisu rekli da ste posebni i u blizini nije nikakav svjetionik. Pred vama je samo vodeni horizont ništavila i prisiljeni ste zaroniti u podvodnu raskoš. Na sreću, ondje pronalazite avanturu na koju vas nitko dalje ne mora nutkati.
Glavna petlja gameplaya u Subnautici nije nešto neviđeno jer ovo nije prvi naslov u kojemu se kombiniraju preživljavanje, istraživanje, skupljanje resursa te izgradnja baze. No, ono po čemu se Subnautica ističe jest umjerenost u svim navedenim stvarima jer nijedan element nije dominantniji naspram drugog. Samim time, krug gameplaya se nikada ne prekida, primjerice zbog dijela gdje je samo potrebno skupljati resurse. Istina, može se značajan dio vremena posvetiti toj aktivnosti, no igra prvenstveno potiče na istraživanje dubina, a na morskom dnu i liticama uvijek ima nešto za pokupiti.
Ono o čemu će preživljavanje ponajviše ovisiti uz standardni unos hrane i vode, odnosi se na količinu kisika u spremniku na leđima. To je prva vidljiva prepreka daljnjem napredovanju prema dubljim dijelovima svijeta jer u početku treba napraviti i malo kvalitetniju opremu za istraživanje. Srećom, tu je omanji fabrikator koji resurse iz našeg inventorija pretvara u korisne stvari. Čim se napravi veći spremnik, dobije se novi zamah u istraživanju, ali treba biti i pažljiv jer se lutanjem veoma lagano zaboravi na količinu kisika sve dok se ne oglasi alarm.
Preživljavanje ponajviše ovisi o količinu kisika u spremniku na leđima, kako jednoj podvodnoj igri i priliči.
To može biti problematično igračima kojima je orijentacija slabija strana. Naime, ponekad se može preračunati koliko se dugo može ostati pod vodom i kada se uđe u nekakvu kompleksniju spilju, lagano se gubi osjećaj odakle se je ušlo unutra. Srećom, kazna za gušenje nije strašna jer se uglavnom izgube pokupljene stvari, a igrač se “oživi” ponovno na najbližoj lokaciji u kojoj ima kisika. Druga stvar koja ne ide u prilog kod orijentacije u podmorju odnosi se na nepostojanje mape. Uz to, igra neće igrača voditi direktno za ruku pa nema situacija u kojima se kaže pokupi predmet x kako bi mogao zaroniti na y lokaciju.
Umjesto toga, tu i tamo stići će radio poruka s drugih kapsula koje nisu imale jednaku sreću kao naša pa osim što se kod njih otkrivaju komadići radnje, također mogu sadržavati nacrte za nova pomagala. Naime, nacrti i skeniranje opreme koja se pronalazi u potonulim ostacima svemirskog broda značajni su dio istraživanja svijeta, a to uvijek stiže s djelomičnom dozom rizika. Taj rizik nije samo u obliku mogućeg gušenja nego ponekad i druge, veće ribe požele nešto gricnuti ako svijetli dovoljno jako ili proizvodi buku. To je još jedna čar Subnautice jer je ronjenje jednako opuštajuće koliko i napeto, s obzirom da mračne dubine skrivaju ne baš prijateljski nastrojena bića.
Ronjenje u Subnautici jednako je relaksirajuće koliko je i napeto.
Tempo igre počinje se mijenjati s boljom opremom, odnosno kada se već može napraviti prvo vozilo s kojim se istraživanje značajno mijenja. Iako je ručni propeler zgodna stvarčica za brže kretanje koja uz to ima holografski prikaz okruženja, ipak je ljepše sjesti u Seamotha, vozilo s kisikom i oprezno istraživati do tada možda nedostupne lokacije. Kako se igra kreće u sferi opuštenog, klasična oružja ovdje nisu dostupna. Doduše, postoje torpeda i uređaji s kojima se manipulira predmetima, ali nekakve eksplozije i slične stvari nisu dostupne. To je pozitivna stvar, jer koliko god se ogromna čudovišta mogu preplašiti kad im se nađete u ustima, oružja bi ubila svu napetost izbjegavanja i bježanja prema sigurnijim vodama.
O sigurnosti se možemo i sami pobrinuti gradnjom baze, što postaje potreba ne samo odmah na početnoj lokaciji, nego i kada se zaroni više od kilometra. Baš poput skupljanja nacrta za alate i vozila, dijelovi baze se također moraju pronaći i skenirati kako bi postali dostupni za gradnju. Taj element igre je poprilično jednostavan, od multifunkcionalne sobe može se krenuti razvijati baza u svim smjerovima. Napredno planiranje nije potrebno, a ovisno o vašoj mašti, možete napraviti prave podmorske hotele kojim ste vi jedini gost.
Ovisno o vašoj mašti, od svojih baza možete napraviti prave podmorske hotele, kao Andrew Ryan.
Najveća potreba za bazom krije se u uzgoju hrane, punjenju baterija i ako je potrebno, olakšanju istraživanja uz pomoć sobe za skeniranje. Treba paziti i na jačinu strukture soba i hodnika jer čvrsti zidovi su veoma poželjni ako ne želite zaplivati unutar njih. Malo je čudna odluka kako nigdje ne piše kolika je jačina cjelokupne strukture osim kada se nešto novo nadogradi, ukloni ili strada od morskog života kojima smo zauzeli njihovo prirodno stanište. Tu također dolazi do izražaja balans glavnih gameplay elemenata jer nije potrebno sagraditi nešto ogromno, nego samo onoliko koliko je potrebno vašem stilu igranja.
U mom slučaju, najviše mjesta je otpadalo na ormare gdje sam spremao resurse koje sam putem kupio. Iako će se tijekom cijele avanture pokupiti zbilja hrpa resursa, kako bi gameplay bio olakšan, igranje unutar inventorija ne postoji, što funkcionira i više nego odlično. Predmeti zauzimaju jedno ili četiri polja u našim dubokim džepovima na ronilačkom dijelu i budu grupirani prema kategoriji. Kako džepove na odijelu ne možemo produbiti, tu opet u igru dolaze vozila kojih ima sve ukupno tri što je i više nego dovoljno.
Uz već spomenutog Seamotha, tu je još Cyclops odnosno, pokretna baza s kojom se može zapeti u špiljama jer podmornice i nisu baš previše upravljive te Prawn Suit za hodanje po morskom dnu. Sva tri vozila upotpunjuju sve potrebe za istraživanjem ovisno o dubini na koju se ide, no vožnja podmornice je stvarno nešto posebno jer značajno mijenja dolazak do brojnih lokacija. Osim što se i u nju može sve i svašta nakrcati, također ima mjesto za dodatno vozilo što olakšava život. Iako se radi o povećem plovilu, treba biti pažljiv s njom jer može generirati značajnu buku, a kada nepoželjni zubi probuše rupe na trupu, ne preostaje ništa drugo nego ugasiti sve i nadati se najboljemu.
Nažalost, ponekad igra ima svojih mušica pa se već spomenuta čudovišta jednostavno znaju zalijepiti za podmornicu i ne puštati je iz vidokruga što izgleda pomalo blesavo kada takvo ogromno biće s nekakvih 700 i više metara dubine izroni praktički na površnu. Nije to jedini problem koji može uništiti iskustvo istraživanja jer propadanje kroz tlo je također prisutno. Ono što je još posebno vidljivo odnosi se na iskakanje objekata koje nije dovoljno dobro zamaskirano što se posebno ističe kada podmorska flora počne odjednom pojavljivati po ekranu. Uz to, koliko god su zvukovi u igri kvalitetno odrađeni i nadopunjuju atmosferu, dinamička glazba ne prati uvijek što se događa na ekranu. Ponekad jednostavno počne svirati napeta glazba bez da se išta zapravo događa, dok se igrač zbunjeno okreće u krug gledajući prilazi li nešto što mu ne želi dug i sretan život.
Unatoč tome, Subnautica je ipak posebno iskustvo koje svatko treba doživjeti ako se smatra ljubiteljem istraživanja nepoznatih svjetova. Svaki dio podmorja dizajniran je da bude zanimljiv za istraživanje i pritom vizualno privlačan. Bilo da se radi o početnoj lokaciji, spilji s ogromnim gljivama, podmorskoj rijeci okruženoj zelenkastom izmaglicom, spilji punoj lave ili nekim sasvim trećim lokacijama, sve je u Subnautici skladno i prirodno u svom vanzemaljskom dizajnu. Iako svijet nije površinski velik, zbog šarolikih lokacija ostavlja takav dojam. Svi oni koji bi možda htjeli istraživati i graditi baze bez razmišljanja o resursima i preživljavanju, također mogu uživati jer uz kampanju postoji i mogućnost slobodnog igranja, ali time bi se mogao izgubiti dio čari koji stiže s otkrivanjem svih tajni.
Recenzija je rađena na digitalnoj kopiji igre u izdanju za PC. Kopiju igre kupio je recenzent.
Dragan[MKD]
07.02.2018 - 18:58Koliko ti je vremena bilo potrebno da zavrsis igru, da pobjegnes sa planetom?
I koja je funkcija torpedi ako ne sluze za ubijanje cudovista? Meni je malo glupo to sto nema klasicnih oruzja, jer pretvara igru od survival u horor, a to bas ne volim, smatram da nisu tribali uvjeti tih veliki cudovista, jer u Alpha gi nije bilo, nego su to naknadno dodali.
Stjepan Fikter
@Dragan[MKD], 07.02.2018 - 19:50Nisam još završio, ali mislim kako je nekakvih 20+ sati standardna satnica za završiti. Jedna vrsta tih velikih je objašnjena kroz radnju pa je ok, no oni nisu po cijeloj mapi, a torpeda su više za distrakciju.
Droga
@Stjepan Fikter, 07.02.2018 - 22:38Nisam jos završio igru,ali sam stigao napravit recenziju
kockar
@Dragan[MKD], 07.02.2018 - 22:3820-25h je neko vreme za zavrsiti igru. Pa za manja cudovista postoje torpeda i mogu se ubiti a velika su vezana za main story tako da bas nebi bilo smisla da se ubiju 😀
kockar
07.02.2018 - 22:35Mislim da se u recenziji trebalo vise posvetiti prici igre. Igra po mom licnom misljenju ima jako dobru pricu pgotovo kad se uzme u obzir da je ovo jedna survival igra koje inace i nisu nesto posvecene prici nego sto duze da se prezivi pa cak i bez odredjenog cilja,to ova igrica radi sasvim drugacije dostojna jednog solidnog SI-Fi filma koji nebi trebao da se upropasti nekome ko bi planirao da igrao ovu igricu pa da se otkriju spoileri vezani za pricu jer i sama igrica nikome ne servira pricu na tanjiru nego bi treba da se udubi u nju jer nije ni jedna od onih igrica gdje pogledate na wikipediu igrice i kaze vam da sad i to i to resavate za dalji nastavak price i resavanje misterije donosi veliko zadovoljstvo mislim za svakoga ko voli dobar Si-Fi/Mystery film….cak su i glasovne poruke koje pokupimo u drugim lifepod-ovima jako dobro odglumljenje.. Mozda treba napomenuti i mehaniku igre vezanu za Time Capsule koja je na fazon poruke u boci ,ne znam da sam do sada to vidio u drugim igrama i jako je zanimljiv koncep da na samom kraju igrice u kapsulu ostavite poruku,screenshot i mali broj itema koja ce biti bacena random na mapu za nekog igracu da je pronadje ako na stranici od igrice ljudi izglasaju da je poruka uredu i zanimljiva da se nadje u igrici( jedina mana je sto neki ljudi ostave previse korisne iteme pa postoji mogucnost da previse olaksa igru nekome ali nadajmo se da takve poruke nece proci glasanje) … Pop in efekat jeste najveca mana stvarno lose odradjeno a muzika ambijentalna ja nisam imao problema jer muzika jeste ponekad konfuzna nije bas vezana za trenutak ali mislim da je to bio cilj jer je muzika vezana za biom u kome se nalazite i to je mozda i jedini vid pomoci u navigaciji mapom. Sve u svemu od mene 95/100
Sentiel FH-016
08.02.2018 - 07:12Igra je bas cool!!!! 🙂
Wolfboy
08.02.2018 - 18:02Od mene ima 100
MikiXD
09.02.2018 - 23:37Ok, slazem se da nije naj inovativnij igra ali samtram da jeste zasluzila i malo pojena i na tom polju jer je jedba od retkih koja se desava na vodi
karlod1997
12.02.2018 - 19:0591 !? bome…
MikiXD
15.02.2018 - 00:12Moze neko da mi objasni kako je ovo fps zar nije rpg
swexon
07.03.2018 - 00:15Igra je kao za nakraju da se pobjegne sa planete ali toga nema… jer bi bilo i prejadno…to ko da u ark-u predjes u digitalno doba i nadje se na putu za new york…… igra ima zasada i puno rupa i glicheva itd… ima potencijala igra pa se isplati cekat njen zavrsetak.
Dum Dum
05.01.2019 - 13:25Super igra. 🙂
Marko Plavcic
11.07.2019 - 09:39Po meni je još jedan minus puno bugova i drugi minus je da je u neka područja jako teško doči,a Subnautica bi trebala biti relativno jednostavna!!!